StandUpResearch – med lyd og billeder

“Er nogle sprog kønnere end andre?
Og hvad er dit yndlingssprog?”

Sådan lød et af spørgsmålene da vi den 4. marts igen afholdt StandUpResearch med emnet (næsten) alt om sprog. Spørgsmålet var lige trukket op af hatten og der udspandt sig en livlig diskussion hvorunder man bl.a. ikke var enige om hvorvidt der overhovedet kunne gives nogen form for videnskabelige belæg for at svare på sådan et spørgsmål.

Panelet
Også til denne dag havde vi samlet et stærkt hold. Siddende fra venstre: Steffen Krogh, tysk, (Sprog, Litteratur og Kultur); Alexandra Kratschmer, italiensk, (Sprog, Litteratur og Kultur); Peter Bakker, lingvistik, (Antropologi, Arkæologi og Lingvistik); Ocke Bohn, engelsk, (Sprog, Litteratur og Kultur); Sten Vikner, engelsk, (Sprog, Litteratur og Kultur), Ole Togeby, Nordisk; og stående helt ude til venstre, holdleder Henning Nølke, fransk, (Sprog, Litteratur og Kultur).

Hvert spørgsmål er en selvstændig enhed, med varighed angivet

Indledning

Det hele begyndte med at jeg præsenterede konceptet hvis motto er:

og holdet blev præsenteret:

Nasaler og snøft

Herefter var hatten klar til at gå rundt, og første spørgsmål blev trukket:

ppt1

Kønne sprog?

Næste spørgsmål vakte en mere følelsesladet debat:

ppt2

Jyder og sjællænderes udtale

Næste spørgsmål kunne skille vandene:

ppt3

Nægtelsens placering

Så får vi lidt at vide om hvordan nægtelserne fungerer på forskellige sprog:

ppt4

Tøvemarkører

Hvordan tøver man egentlig bedst? Det ser ud til at variere meget fra person til person og sågar fra sprog til sprog:

ppt5

Sprog og køn

Det ser ud til at man skal være meget varsom med hvordan man stiller spørgsmål. Man kommer let til at være uhøflig eller direkte uforskammet:

ppt6

Da Hans han kom

Taler vi virkelig sådan? Og hvordan kan det være?

ppt7

____________________________________________________________________

Ét verdenssprog?

Hvad om vi alle sammen talte samme sprog?

ppt8

Det trækker op…

Så trækker det op til…. Ja, hvad kan det egentlig trække op til? Og hvorfor trækker det lige (op)? Næste spørgsmålsstiller ønsker et seriøst svar (!)

ppt9

‘A’

Hvorfor udtales ’a’ så forskelligt?

ppt10

Komplekse sprog

Ja, vi ved jo alle sammen at fransk er svært og dansk er let, eller hvordan er det nu?

ppt11

Annonce

Og så skal vi have et lille reklameindslag: en særlig lækker parfume, ser det ud til, specielt designet til lingvister: